Logo Susan Stijnen
0646171545 susan@susanstijnen.nl

Scheiden is een periode van rouw


Van ontkenning naar acceptie

Scheiden wordt gezien als een life-event. Een periode die veel impact heeft en veranderingen met zich meebrengt. Een periode van verlies. Het verlies van je relatie, het verlies van een huis, het verlies van vermogen, het verlies van een deel van de tijd met je kinderen, het verlies van….

Een periode van scheiden wordt vaak vergeleken met een periode van rouw. Dit heeft tijd nodig en die tijd mag je je ook nemen. Volgens psychiater Elisabeth Kübler-Ross doorlopen de meeste mensen na een verlies een vijftal fases. 

Het hoeft echter niet zo te zijn dat je ze allemaal doorloopt. Er zijn mensen die een stap overslaan. Het is echter ook mogelijk dat je één of een aantal stappen terugvalt.  Hoe moeilijk de stappen ook zijn als je er midden in zit, weet dat als je ze allemaal doorlopen hebt, het leven er echt weer anders uit ziet. Geef het de tijd!

De vijf fases

1. Ontkenning – dit kan niet waar zijn?

In deze fase ontken je de scheiding. Je wilt de waarheid wil niet onder ogen zien. “Zij is zichzelf niet, hij zit in een midlifecrisis, zij is overspannen”, zijn uitdrukkingen die in deze fase vaak worden geroepen. Alles om de breuk maar niet te onderkennen.

2. Protest, boosheid – waarom ik?

Als de waarheid eenmaal is doorgedrongen ontstaat er vaak protest en boosheid. “Hoe kun je me dit aan doen? We hadden het toch goed samen. Ik  verdien dit niet. Ik heb alles voor je gedaan en nu flik je me dit”, zeg je in deze fase met regelmaat. Het is een natuurlijk verdedigingsmechanisme waardoor je de pijn en het verdriet niet hoeft te voelen.

3. Onderhandelen – ik beloof beterschap – vechten

Als je merkt dat boosheid geen effect heeft komt de fase van onderhandelen. In deze fase stel je doelen. Dit kan zijn om nog een verandering in de positieve zin te bewerkstelligen. Dan zeg je;  “Maar als ik dit nu verander, dan hebben we toch nog een kans?”. Het kan echter ook de periode zijn dat je naar een rechter stapt omdat je in de (tegen)aanval gaat; “als jij dit wilt, dan wil ik dat”.

4. Depressie – machteloos

Als protest, onderhandelen of een (tegen)aanval geen vruchten afwerpt kom je in de fase van depressie. Je voelt je machteloos en weet niet meer wat te doen. Dat is vaak de periode dat je gevoelens als verdriet, angst en wellicht spijt gaat ervaren.

5. Aanvaarding – acceptatie – ik ga verder met mijn leven

Als je voldoende tijd en/of hulp hebt gehad om de eerste 4 fases te doorlopen, ga je onder ogen zien dat het echt niet meer anders gaat worden. Je komt in de fase van acceptatie. Dit is het moment dat je je eigen leven weer oppakt en dat je open kunt gaan staan voor nieuwe relaties.

Iedereen doorloopt deze stappen

Of je nu de verlatene of de verlater bent, je doorloopt deze stappen allebei. De kans dat jullie allebei dezelfde fase gelijktijdig doorlopen is bij een echtscheiding echter minimaal. De verlater is vaak al verder in de fases. De verlater is vaak in fase 1 gekomen toen hij/zij zich realiseerde dat het over is. En dat is vaak veel eerder dan dat de scheidingsmelding wordt gedaan. 

Hoe moeilijk het soms ook is, probeer begrip te hebben voor elkaar en de fase waarin de ander zich bevindt.

“Woede is een soort boodschapper die ons verklaart dat we niet klaar zijn voor de verwonding. Als we verwondingen oplopen en er niets aan doen, groeit onze woede.” (Elisabeth Kübler-Ross)

Heb ik je aan het denken gezet? Heb je een idee in welke fase je je bevindt? Wil je het met me delen? Laat dan een reactie achter onder dit bericht.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*


Recente blogs.

Scheiden met kinderen
8 praktische tips die je zeker moet weten

Download jij mijn gratis e-book?